از اینستاگرام پادان دیدن کنید Padan's Instagram

فرانچسکا گاردینر: سرپرست تولید جدید هری پاتر در HBO

دسته‌بندی: فیلم و سریال
زمان مطالعه:

گویی سرنوشت در سپردن کلیدهای هاگوارتز به فرانچسکا گاردینر دخیل بوده است. این شورانر در اقتباس تلویزیونی اچ‌بی‌او از هری پاتر، خود را با هرماینی گرنجر همذات‌پنداری می‌کند و می‌گوید همیشه یک «میل ناخوشایند برای شاگرد اول بودن» داشته است. در نتیجه، رسیدن او به مقام مدیر اجرایی پروژه هری پاتر، تجلی موفقیت او در مقیاسی بزرگ است.

گاردینر پس از یک فرآیند انتخاب چهارماهه طاقت‌فرسا که با نظر جی.کی. رولینگ همراه بود، در ماه ژوئن برای این شغل انتخاب شد. اکنون چرخ‌های قطار اکسپرس هاگوارتز در حال حرکت است، با روند انتخاب بازیگران که در جریان است و گسترش اتاق نویسندگان با اضافه شدن لورا نیل، نویسنده سریال «کشتن ایو» ادامه دارد. با نزدیک شدن این پروژه به زمان پخش در سال ۲۰۲۷، گاردینر می‌تواند با اطمینان یکی از تأثیرگذارترین سرپرست تولید حال حاضر صنعت تلویزیون باشد. تصمیم‌هایی که او امروز می‌گیرد، می‌تواند مسیر حرفه‌ای هزاران نفر را برای یک دهه شکل دهد و بازیگران جوان را به ستاره‌هایی جهانی تبدیل کند.

فرانچسکا گاردینر

با این حال، طرفداران هری پاتر (پاترهدها) در انجمن‌ها از اینکه اطلاعات کمی درباره این نویسنده بریتانیایی وجود دارد، ابراز ناراحتی کرده‌اند. گاردینر از مصاحبه برای این گزارش خودداری کرده، اما برای اولین بار، سایت ددلاین با صحبت با برخی از نزدیک‌ترین همکاران او، از جمله فرانک اسپاتنیتز نویسنده سریال «پرونده‌های مجهول» و جک تورن، نویسنده نمایشنامه «هری پاتر و فرزند نفرین شده»، داستان او را کنار هم قرار داده است. ما همچنین از تعداد محدودی از حضورهای عمومی او پیش از ورود به پروژه هری پاتر استفاده کرده‌ایم.

آنچه از این تحقیق بیرون می‌آید، تصویری از زنی است که قصه‌گویی در خونش جریان دارد، شوقی برای ادبیات کودکان دارد، و مهارت لازم برای انجام وظیفه‌ای دشوار مانند هری پاتر را با پشتکار و وقار دارد. انتظار می‌رود او به آثار رولینگ وفادار بماند و امید می‌رود بتواند یک تجربه تلویزیونی تاثیرگذار برای نسل جدیدی از طرفداران خلق کند. «هری پاتر در دستان امنی است»، می‌گوید کسی که گاردینر را به خوبی می‌شناسد.

متولد نوامبر ۱۹۸۳ است (ماه گذشته ۴۱ ساله شد)، او متعلق به خانواده‌ای خلاق است. والدینش، الیزابت ویلکاک، نوازنده ویولن کلاسیک، و سر جان الیوت گاردینر، رهبر ارکستر مشهور انگلیسی هستند که سال گذشته پس از اعتراف به حمله به یک خواننده مرد در گروه خود، سقوط شدیدی از اعتبار داشت. او دو خواهر کوچک‌تر دارد: جوزفین، نویسنده‌ای دیگر، و برایانی، که به عنوان معلم فعالیت می‌کند.

گاردینر در مزرعه ۶۵۰ هکتاری گور در منطقه روستایی دورست بزرگ شد؛ فضایی که هم محل پرورش دام‌هایی بود که به چارلز سوم هدیه داده می‌شد (سر جان دوست نزدیک پادشاه است و در مراسم تاج‌گذاری او موسیقی را هدایت کرده است) و هم زمینی بارور برای قصه‌پردازی. گاردینر و خواهرانش خرگوش‌های عروسکی جمع می‌کردند و شهری خیالی برای اسباب‌بازی‌ها خلق کرده بودند. او برای شرکت در اپراهای پدرش از مدرسه خارج می‌شد. در تعطیلات طولانی تابستانی، خواهران پرده‌ها را به لباس‌های نمایشی تبدیل می‌کردند و نمایشنامه‌هایی که گاردینر نوشته بود، اجرا می‌کردند.

کتاب‌ها برای او مأمنی امن بودند. در خیال‌پردازی‌های نویسندگان بزرگ، جایگاه اجتماعی خود را یافت. در راهروهای تاریخی مدرسه شبانه‌روزی برایانستون، دوستی‌ها حول محور فانتزی و جادو شکل گرفت. او به یاد می‌آورد که هنگام خواندن تلسکوپ کهربایی، آخرین کتاب از سه‌گانه گسترده فیلیپ پولمن، اشک می‌ریخت. کاوش در تاریکی داستان‌های دوران کودکی بعدها به یکی از موضوعات محوری آثار او تبدیل شد، به‌طوری‌که پایان‌نامه‌اش در مدرسه فیلم را به همین موضوع اختصاص داد و در نهایت او را به دنیای پولمن بازگرداند تا به‌عنوان نویسنده در سریال مواد تاریک او، محصول مشترک بی‌بی‌سی و اچ‌بی‌او، فعالیت کند.

او با کار در شرکت تولیدکننده سریال «مأموران مخفی» به دنیای تلویزیون وارد شد، جایی که آرزو داشت یکی از نویسندگانی باشد که با آی‌پد زیر بغل وارد دفتر می‌شوند. اما زمانی که پسری را به آرژانتین دنبال کرد، نخستین گام‌هایش را به سوی نویسندگی حرفه‌ای برداشت. گاردینر که در دنیای اسپانیایی‌زبان بیکار و منزوی بود، در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت کرد و داستانی درباره مادران بوئنوس آیرس نوشت که در دوران حکومت نظامی کودکانشان را از دست داده بودند. این فیلمنامه، بلیط ورود او به مدرسه ملی فیلم و تلویزیون لندن شد و الهام‌بخش فیلم کوتاه انیمیشنی «مادربزرگ» گردید که بعدها نامزدی جایزه بفتا را برای او و هم‌کلاسی‌هایش به ارمغان آورد.

پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه فیلم، استیون گرت، تهیه‌کننده اجرایی سریال «مدیر شب»، که در زمان کار گاردینر در شرکت «کودوس» مدیریت آن را بر عهده داشت، او را به اسپاتنیتز معرفی کرد. اسپاتنیتز، نویسنده «پرونده‌های مجهول»، برای نقل مکان به لندن به کمک نیاز داشت و گاردینر تقریباً به معنای واقعی کلمه، پای خود را در خانه جدید او جا کرد.

در میان دوستان و همکاران، گاردینر با نام مستعار «چکی» شناخته می‌شود و با لهجه‌ای انگلیسی شفاف صحبت می‌کند که گویی از شخصیت‌های سریال «تاج و تخت» است. یکی از دوستانش او را «مودب و باتربیت» توصیف می‌کند، که شاید به نوعی کنایه به اصالت اشرافی او باشد، اما این تصویر ظاهری، برق شیطنت و حس بازیگوشی در شخصیت او را پنهان می‌کند. وقتی در یک پادکست از او پرسیده شد که چه حیوانی تجلی فیزیکی روح او (یا «دیمون» در دنیای مواد تاریک فیلیپ پولمن) است، بدون مکث پاسخ داد: «خوک ترافل‌یاب. کنجکاو، حریص.» و میزبانان با خنده واکنش نشان دادند.

گاردینر خود را ترکیبی از درون‌گرا و برون‌گرا توصیف می‌کند، به این معنا که به همان اندازه که از ژست گرفتن در برابر دوربین‌ها روی فرش قرمز لذت می‌برد، از خلوت کردن با شخصیت‌های ذهنش نیز خوشحال می‌شود. او از اینکه در هیچ‌یک از این حالات گیر بیفتد خوشش نمی‌آید و اعتراف کرده که «هیچ‌وقت دوست نداشته بخشی از یک نهاد یا سازمان باشد.» این ویژگی می‌تواند در مکانی مانند وارنر براس دیسکاوری مورد آزمایش قرار گیرد.

استیون گرت با لبخند می‌گوید: «ظاهر فریبنده و جذابی دارد، اما فکر می‌کنم او نمونه کلاسیک مشتی آهنین در دستکشی مخملی است.» خود گاردینر این‌طور بیان می‌کند: «از کلمه رئیس‌مآب خوشم نمی‌آید، اما من نظرم را قاطعانه بیان می‌کنم. اهل برخورد صریح هستم و حس قوی‌ای نسبت به سلیقه خودم دارم.»

او خود را نویسنده‌ای سریع نمی‌داند و همچنین نمی‌گوید که با قلمش به دنبال یافتن پاسخ‌های عمیق است. بلکه گاردینر می‌خواهد داستان‌ها پرسش‌هایی ایجاد کنند. برخی از همکارانش از استعداد او در نثرنویسی تعریف می‌کنند، اما همگی بی‌چون‌وچرا از «ذهن داستان‌پرداز» او شگفت‌زده هستند. گاردینر می‌گوید که فیلمنامه‌ها را مانند باغ‌های سنگی ژاپنی می‌بیند، جایی که کلمات با دقت و ظرافت چیده می‌شوند. سالی وودوارد جنتل، تهیه‌کننده اجرایی سریال «کشتن ایو»، این‌طور می‌گوید: او ذهنی مانند تصاویر دقیق کتاب‌های دورلینگ کیندرزلی دارد که به او امکان می‌دهد لایه‌های متعدد یک داستان را همزمان ببیند.

مانند بسیاری از نویسندگان، او اعتراف می‌کند که غرق کارش می‌شود، اما تعادل خود را از طریق شرکت در دوره‌های مدیتیشن و گذراندن وقت با خانواده حفظ می‌کند. شریک زندگی او یک پوکرباز حرفه‌ای است که جوایزی به ارزش صدها هزار دلار به خانه می‌آورد. آنها یک دختر کوچک و یک سگ نژاد کاواپو دارند.

اسپاتنیتز گاردینر را با دنیای اتاق نویسندگان آشنا کرد، چیزی که مسیر او را به سمت پروژه هری پاتر هموار کرد. او این سیستم را در سریال‌های اروپایی ابداع کرد و گاردینر توانایی خود را در مسیریابی ماهرانه میان ظرافت‌های احساسی و سیاست‌های موجود در این محیط‌ها نشان داد. معرفی گاردینر به این مدل در سریال جاسوسی «شکارشده» (محصول مشترک بی‌بی‌سی و سینمکس در سال ۲۰۱۲) انجام شد، و اولین فیلمنامه پولی او برای اسپاتنیتز در سریال «مامور انتقال» در سال ۲۰۱۴ بود.

اسپاتنیتز می‌گوید: «شیوه برخورد او، صحبت کردن با دیگران و مدیریت تعارضات را دیدم. وقتی در اتاق نویسندگان اختلاف نظر پیش می‌آمد، او تا وقتی نکته‌ای سازنده برای گفتن نداشت وارد بحث نمی‌شد، و وقتی وارد می‌شد، پاسخی ارائه می‌داد که معمولاً بهتر از هر نظر دیگری بود.»

گرت می‌گوید این ویژگی به‌ویژه قابل‌توجه بود، چرا که معمولاً زنان در اتاق‌های نویسندگان در اقلیت بودند. این نابرابری در ذهن گاردینر باقی ماند، به‌طوری‌که او در پادکست «اِلِوِیت»، که به توانمندسازی زنان می‌پردازد، گفت به دلیل «تجربیات بسیار خشم‌آور که احساس می‌کردم با من متفاوت رفتار می‌شود.» با وجود این نابرابری جنسیتی، او عاشق اتاق نویسندگان بود و معتقد بود که کار گروهی «بهترین تجربه‌ای است که می‌توانید به عنوان یک فرد خلاق داشته باشید.»

تا سال ۲۰۱۹، گاردینر نقشی غیرمعمول در فصل دوم سریال «کشتن ایو»، محصول بی‌بی‌سی آمریکا، ایفا می‌کرد. او به عنوان «دوست نویسنده» به دوست واقعی‌اش امرالد فنل کمک می‌کرد، و نقش پلی میان فرآیند نگارش فیلمنامه و بازیگران را داشت. سالی وودوارد جنتل، بنیان‌گذار «سید جنتل فیلمز»، می‌گوید: «او یک ارتباط‌دهنده شگفت‌انگیز برای لحن و دیدگاه است. او حامی قوی افرادی است که در اطرافش هستند و برای عدالت تلاش می‌کند. او به جنبه انسانی همه چیز آگاه است.»

این حس هوش عاطفی و روحیه همکاری، ویژگی مداومی در میان کسانی است که با او کار کرده‌اند. این توانایی در اتاق نویسندگان سریال «وراثت» (که گاردینر پیش از پیوستن به آن در سال ۲۰۲۱، از طرفداران پروپاقرصش بود) به کار او آمد و در سریال مواد تاریک او (محصول مشترک اچ‌بی‌او و بی‌بی‌سی) نیز مورد تأیید نویسنده اصلی جک تورن قرار گرفت. او به ددلاین گفت که گاردینر در اقتباس از کتاب‌ها همواره بی‌باک بود و یک نویسنده درخشان است. در نهایت به او اعتماد شد که دو قسمت پایانی را بنویسد. گاردینر به خودش گفت: «من همان کسی هستم که باید این کار را انجام دهد.» بدون شک، در حالی که نسخه‌ای اشک‌آلود از «دوربین کهربایی» را ورق می‌زد.

ترکیب تجربه گاردینر در اتاق‌های نویسندگان، علاقه او به ادبیات فانتزی، و ارتباط نزدیکش با اچ‌بی‌او، برای وارنر براس دیسکاوری غیرقابل‌مقاومت بود. یکی از سخنگویان اچ‌بی‌او می‌گوید: «با داشتن خوش‌شانسی کار با فرانچسکا در طی سال‌ها، مشخص است که او یک رهبر خلاق، متفکر، و محترم است.»

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، طی ماراتن ارائه ایده برای پروژه هری پاتر، گاردینر رقابت را از نویسندگانی همچون تام موران، نویسنده «ساعت شیطان»، و کاتلین جردن، خالق سریال «جایزه‌بگیران نوجوان» محصول نتفلیکس، برد. جزئیات دقیقی از دیدگاه گاردینر در دست نیست، اما برخی سرنخ‌ها وجود دارد. او پیش‌تر درباره عدم علاقه‌اش به برخورد تحقیرآمیز با کودکان و پاک‌سازی وحشت در داستان‌ها صحبت کرده بود، که نشان می‌دهد ممکن است از مضامین تاریک‌تر در هری پاتر استقبال کند. وودوارد جنتل، که در ماه‌های اخیر با گاردینر صحبت کرده است، انتظار دارد اقتباس او به شدت وفادار به رمان‌ها باشد: «او اعتقاد قوی دارد که باید به کتاب‌ها احترام بگذارد. فکر نمی‌کنم او کسی باشد که بخواهد تغییرات بنیادی یا جنجالی ایجاد کند.»

گاردینر در حال تشکیل تیم نویسندگان خود است، که طبق اطلاعات ددلاین، شامل لورا نیل، نویسنده فصل سوم «کشتن ایو»، اندی گرینوولد، خالق سریال «بریارپچ» از شبکه «یواس‌ای نتورک»، و جوزفین گاردینر، خواهر فرانچسکا می‌شود. جوزفین تاکنون در پروژه‌های بزرگ سینمایی نامی برای خود نساخته، اما قبلاً در توسعه یک فیلم بلند اورجینال با فرانچسکا همکاری کرده است.

گاردینر همچنین با مارک مایلود، کارگردان سریال «وراثت»، همکاری دارد. مایلود قرار است چندین قسمت را کارگردانی کند و به عنوان تهیه‌کننده اجرایی نیز فعالیت کند. تمرکز اصلی اکنون بر انتخاب بازیگران است، و گفته می‌شود که گاردینر و همکارانش مارک رایلنس را به عنوان گزینه‌ای برای نقش آلبوس دامبلدور در نظر گرفته‌اند. هنوز قراردادی امضا نشده، اما یک منبع معتبر در صنعت می‌گوید که این برنده اسکار «احتمال زیادی» برای ایفای این نقش دارد.

رولینگ پیش‌تر گفته که در این سریال «بسیار درگیر» خواهد بود—موضوعی که رئیس اچ‌بی‌او، کیسی بلویس، نیز بر آن تأکید کرده است. جک تورن، که با رولینگ در خلق نمایشنامه هری پاتر و فرزند نفرین‌شده همکاری داشته، می‌گوید که او همکاری «فوق‌العاده سخاوتمندانه‌ای» داشته است.

حضور رولینگ برای برخی از طرفداران متعصب هری پاتر که پست‌های او درباره حقوق افراد ترنس را توهین‌آمیز می‌دانند، ناخوشایند بوده است. با این حال، دیدگاه‌های رولینگ مانعی برای گاردینر در پذیرش این شغل نبوده است. گرت معتقد است که این تصمیم منطقی است. او می‌گوید: «یکی از ویژگی‌هایی که یک نویسنده بزرگ را تعریف می‌کند، کنجکاوی است. شما باید نسبت به گسترده‌ترین طیف ممکن از نظرات باز باشید.» اسپاتنیتز نیز اضافه می‌کند: «کتاب‌های هری پاتر آثاری عمیقاً انسان‌دوستانه، همدلانه و روشنگر هستند. ممکن است درباره مسائل دیگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما این آثار شایسته جایگاهی هستند که در فرهنگ ما دارند.»

پس اسپاتنیتز چه توصیه‌ای برای شاگرد سابق خود دارد؟ او می‌گوید: «این کاری نیست که بتوانید با ترس به آن نزدیک شوید. باید با عشق به آن نزدیک شوید.» او تردیدی ندارد که گاردینر، درست مانند شخصیت ادبی مشابه خود، هرماینی گرنجر، آماده است که تماشاگران اچ‌بی‌او را جادو کند.

منبع : ددلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *