در حالی که تعداد دقیق مکانهای اکران هنوز نهایی نشده، یک هفته مانده به روز افتتاحیه، فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» هماکنون در چهار مکان اطراف نیویورک، پنج مکان در منطقه لسآنجلس و یک مکان در شیکاگو زمانبندی اکران دارد. در ۲۵ شهر پرجمعیت ایالات متحده، پیشفروش بلیت برای این فیلم در کمتر از ۲۵ مکان انجام شده است. وبسایت رسمی فیلم فقط نمایشهای ۱۸ بازار را تبلیغ کرده و شرکت سینپلکس، بزرگترین زنجیره نمایش کانادا، این فیلم را فقط در یک سینمای تورنتو و ۱۶۰ سالن در سراسر کشور اکران میکند. در حالی که بسیاری از فیلمهای مستقل هرگز فراتر از چند سالن اکران نمیشوند.
چنین توزیع محدودی برای اکرانهای استودیوهای بزرگ هالیوودی مانند برادران وارنر کمتر رایج است. با توجه به شرایط فعلی، «هیئت منصفه شماره ۲» در تعداد کمتری از سالنها نسبت به سایر فیلمهای فصل جوایز مانند «آنورا» و «بروتالیست» که با بودجههای کمتری ساخته شدهاند اما در نهایت در هزاران سینما به نمایش درمیآیند، اکران خواهد شد.
«هیئت منصفه شماره ۲» با پشتیبانی کامل برادران وارنر در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان اکران خواهد شد، سخنگوی استودیو اعلام کرد
این فیلم اولین نمایش جهانی خود را این آخر هفته در جشنواره فیلم AFI خواهد داشت.
منابع به مجله ورایتی گفتهاند که برادران وارنر ممکن است از گزارش درآمدهای گیشه این «هیئت منصفه شماره ۲» خودداری کند، که این کاری غیرعادی برای یک استودیوی سنتی هالیوودی است، هرچند بیسابقه نیست. اوایل امسال، دیزنی فیلم درام ورزشی زندگینامهای زنی جوان و دریا با بازی دیزی ریدلی را در تعداد نامعلومی از سینماها اکران کرد و از اعلام درآمدهای آن نیز خودداری نمود. دو هفته بعد، این فیلم روی دیزنی+ عرضه شد. این تصمیم برای معدود افرادی که متوجه آن شدند، عجیب به نظر میرسید: یک نمایش محدود برای فیلمی که در ابتدا بهعنوان یک اثر اختصاصی برای پخش آنلاین ساخته شده بود، اما پس از موفقیت در آزمایشهای اولیه به نمایش سینمایی راه یافت.
برخی اشاره کردند که این اکران به فیلم «زنی جوان و دریا» شرایط لازم برای واجد شرایط بودن جوایز اسکار را داد، اما به نظر میرسد این موضوع حاشیهای بوده زیرا فیلم تبلیغات کافی برای رقابت جدی در جوایز را دریافت نکرده است.
بهطور مشابه، هیئت منصفه شماره ۲ در ابتدا بهعنوان یک اکران آنلاین تصور شده بود، همانطور که اولینبار توسط پاک گزارش شد و یک منبع نیز آن را تأیید کرد. پس از نمایش فیلم، که با بودجهای در محدوده ۳۰ میلیون دلاری تولید شده بود، استودیو به اکران سینمایی تغییر مسیر داد. در حالی که اکران محدود هفته آینده بهعنوان یک اکران واجد شرایط برای جوایز عمل خواهد کرد، منابع به ورایتی گفتند که این فیلم درون برادران وارنر بهعنوان یک رقیب اصلی برای اسکار در نظر گرفته نمیشود. بهویژه، هیئت منصفه شماره ۲ در وبسایت FYC 2024 این شرکت گنجانده نشده است.
این موضوع چندان غیرمنتظره نیست، زیرا ایستوود از زمان دریافت شش نامزدی اسکار برای «تکتیرانداز آمریکایی» در سال ۲۰۱۵، نتوانسته بهعنوان یک رقیب جدی در جوایز شناخته شود. از آن زمان فقط دو نامزدی دیگر داشته است: ویرایش صدا برای سالی در سال ۲۰۱۷ و کتی بیتس برای بهترین بازیگر زن نقش مکمل در «ریچارد جول» در سال ۲۰۲۰.
با این حال، روش آرام و مخفیانه اکران هیئت منصفه شماره ۲ برای کارگردانی که هنوز هم جذابیت تجاری دارد، رویکردی عجیب به نظر میرسد. تکتیرانداز آمریکایی بالاترین درآمد را در اکران داخلی سال ۲۰۱۴ داشت. دو فیلم بعدی ایستوود، سالی و دلال، هرکدام بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش داشتند. اما در چشمانداز سینمای معاصر، که به شدت تحت تأثیر پاندمی COVID قرار گرفته است، درامهای اصلی و بزرگسالانه بهعنوان چشماندازهای اکرانی بسیار ریسکپذیرتر از پنج سال پیش در نظر گرفته میشوند.
برادران وارنر، استودیویی که ایستوود بیش از ۵۰ سال با آن همکاری داشته است، به نظر میرسد رابطه خود را با این کارگردان پس از اکران آخرین فیلمش، «گریه ماچو» در سال ۲۰۲۱، مورد ارزیابی مجدد قرار داده است. این درام وسترن، که ایستوود ۹۰ ساله خود را بهعنوان یک ستاره سابق رودئو که به دنبال رستگاری در جنوب مرز میگردد، کارگردانی کرده بود، یک ناکامی تجاری بود و تنها ۱۶.۵ میلیون دلار در سطح جهانی در برابر بودجه تولید ۳۳ میلیون دلاری فروش کرد. این فیلم با چالشهای زیادی مواجه شد، زیرا در حالی اکران شد که سینماها هنوز در ماههای اول بهبودی از قفلهای پاندمی بودند. همچنین این فیلم همانند سایر فیلمهای اکرانی برادران وارنر در آن سال بهطور همزمان با اکران روز و تاریخ در Max (که آن زمان HBO Max نامیده میشد) عرضه شد.
عملکرد ضعیف فیلم کممحتوا «گریه ماچو» بهعنوان یک نقطه مناقشه در استودیو به وجود آمد، در حالی که استراتژیها بهدنبال ادغام وارنر مدیا با دیسکاوری، اینک در حال تغییر بود. در ماه مه ۲۰۲۲، وال استریت ژورنال گزارش داد که دیوید زاسلاو، مدیرعامل تازه منصوب شده، این سوال را مطرح کرده که چرا «گریه ماچو» ساخته شده، در حالی که مدیران فیلم اذعان کرده بودند که به سودآوری این فیلم شک دارند. گفته میشود که این مدیر گفته است:
این نمایش دوستان نیست، این نمایش کسب و کار است.
با این حال، ایستوود در آوریل ۲۰۲۳ دوباره به جمع خوشایند برادران وارنر بازگشت، زمانی که این استودیو تحت رهبری مایکل د لوکا و پاملا آبدی که تابستان قبل برای رهبری بخش فیلم وارنر برادرز منصوب شده بودند، سبز روشن برای ساخت «هیئت منصفه شماره ۲» صادر کرد. اما اکنون به نظر میرسد که استودیو اعتماد کمی به چشمانداز تجاری این فیلم دارد. یک منبع نزدیک به برادران وارنر میگوید که تصمیم به اکران «هیئت منصفه شماره ۲» در سینماها بهطور کلی نمایانگر یک علامت قدردانی از ایستوود است، که برای این شرکت میلیاردها دلار از درآمد گیشه به همراه جوایز متعدد بهخاطر فیلمهایی مانند «نابخشوده» و «محبوب میلیون دلاری» به ارمغان آورده است. اما آیا اکران محدود در چند سالن واقعاً بهعنوان یک برنامه توزیع مناسب برای یک نماد صنعت که دههها به یک استودیو وفادار مانده است، به حساب میآید؟
منبع: Variety